joi, 12 februarie 2015

Recenzie: "Bătrânul și marea" de Ernest Hemingway

Când am început această carte subțirică nu știam la ce să mă aștept, însă după această lectură mi-am format o părere clară despre autor: descrierile lui sunt minunate, făcute cu migală și un farmec ce te trimite direct în lumea personajelor.

Este de vorba despre un bătrânel pescar simpatic, perseverent, însă foarte ghinionist- nu a mai reușit să prindă un pește de foarte mult timp. Aventura lui te ține cu sufletul la gură și povestea sa emoționantă e o lecție pentru toți cei care decid să renunțe la visul lor pentru că pare imposibil de atins. Chiar dacă există o singură persoană care te susține, chiar dacă ești nevoit sa lupți singur, cu toate că șansele de reușită sunt slabe, fie că ești prea bătrân sau prea tânăr, toate acestea nu contează în scurta poveste a lui Hemingway, tot ce contează este să dai tot ce ai mai bun din tine și să îi ignori pe cei invidioși ce iți vor spune că încerci imposibilul. Până la urmă, succesul este al tău, nu al celorlalți, nu muncești pentru a-i impresiona pe alții, ci pentru afla de ce ești tu capabil cu adevărat.
Deci, cu multă tărie de caracter şi speranţă, bătrânul decide într-o bună zi să spulbere ghinionul care l-a tot urmărit şi să plece într-o călătorie pe mare, întorcându-se doar odată cu prinderea unui peşte. Singur, întovărăşit doar de marea calmă, bătrânul merge tot mai în larg, privind norii pentru a se asigura că vremea va fi favorabilă aventurii lui şi vorbind cu pescăruşii ce se mai aşează uneori pe marginea bărcii lui. Se hrăneşte cu peştişori mici, cruzi şi calculează cu înţelepciune de câtă apă şi mâncare are nevoie pentru a-şi menţine forţele. Mare îi este surpriza când ceva muşcă momeala, iar şocul e şi mai mare când realizează ce fel de peşte a prins. Aventura bătrânului cu prada sa, descrisă cu eleganţă şi fineţe de către autor, este cu atât mai surprinzătoare cu cât zilele şi nopţile trec şi apar inamici extrem de periculoşi.

Așadar, vă recomand să citiți "Bătrânul și marea", fiind o lectură scurtă ce se poate citi într-o zi, și la sfârșit vă propun să meditați pentru câteva clipe la curajul și ambiția bătrânului și întrebați-vă daca voi aveți așa ceva. Eu îi dau cărții un punctaj de 4/5 și vă aștept cu păreri despre aventura pe mare a bătrânului. :)
Pe data viitoare,